onsdag 17 december 2008

Brickbord, tomte-sten och superenkelt julgodis



Ni som läst min blogg lite, vet ju att jag har en förkärlek för vita bord/skänkar/skåp.

Det här lilla bordet tar jag fram varje jul. Perfekt att ha som glögg eller godisbord.
Till våren ska jag köpa nya brickor - det finns jättefina med Pelargoner på!!!

Här har ni hemsidan - Teamart.se!



De här godisarna är superenkla att göra.

Man tar madelmassa och droppar i nå´t gott, tex Baileys, likör eller punch.
Sen rullar man bara lagom stora bollar av mandelmassan och doppar dom i smält choklad. Lägg på en plåt och låt chokladen stelna.

I år gjorde jag några med Bailey´s och några med finhackad sötmandel.
Prova - det är jättegott!









När Julia och hennes lilla kompis var ett par år gamla, började vi med en ny tradition.
Jag och Louise (min julälskande kompis) tog med tjejerna till vår lilla skog och lämnade önskelistorna under en jättestor sten, som vi döpte till
"Tomte-stenen".
















Det har blivit en mysig tradition, och nu är vi 4 familjer som går dit i mörkret, med lyktor och ficklampor. Barnen tycker det är både roligt och spännande.
Efteråt fikar vi och barnen byter julklappar med varandra.

Nu får vi vänta och se om tomten tittat under sin stora sten....

Nu vill Julia se på Bonde söker fru....

Återkommer i morgon, med utmaningen som jag fått!

Kram på er

7 kommentarer:

  1. Vilket fint brickbord! Riktigt smäckert! (är det ett ord??)
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. hejhej :) ja jag gillar också den serien, de har ett skitsnyggt bäddset som är vitt med rött rutmönster :) det vill jag ha, kanske ska köpa det efter jul när man har lite extra pengar kvar :)

    nu är allt förberett till imorgon, ser fram emot det jättemkt :)

    kul med önskestenen, och egna traditioner :) stor kram sara

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vilken underbar bild du visar......

    Och så mysigt med tradition...

    Tänk att det snart är jul, jag kan nog inte förstå det riktigt...känner inte att jag är med.....

    Ha´det så gott i dagarna!
    MiaMaria

    SvaraRadera
  4. Vilken otroligt mysig tradition med en tomtesten!!
    Era barn kommer säker att föra den traditionen vidare.
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  5. Vilken mysig tradition. Jag tror det är jätteviktigt att barnen har lite sådana. Man kommer själv i håg det där som var lite extra och annorlunda från julen när man var liten. Min Mormor lade alltid sina julklappar i stallet i en häst krubba, när jag var liten. Så här efteråt har hon berättat att det var för att vi skulle hålla oss lugna på dagen, Vi barn fick nämligen gå dit på morgonen. Ofta var det något kul vi kunde leka med i paketen. Och hon fick laga mat i fred. Smart! Gulligt litet bord du har. Den där brickan med Pelagoner på är så himla söt. Det godiset som du gör. Är exakt samma som jag brukar göra. Fast jag brukar vara lat och göra en stor rulle och sedan doppa i choklad. Sen lägger jag rullen på ett fint fat. Plus en kniv så kan man skära bitar själv. Men det blir säkert gott hur man än gör.
    Hoppas du får en fin dag.
    Kram Helen

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!
    Hur gör man för att få en sådan blogglista med bilder som du har?
    Har sett det på en del bloggar och kan inte för mitt liv förstå hur man ska göra, det är ju lite smidigt att kunna se när bloggarna har uppdaterats också.....
    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  7. hola! ja du såg dem?? jag ääälskar dem!! de finns massor med fina sängkläder där,är sugen på flera av dem.. gillar när de är lite mer maskulina och inte i blommigt och så...

    ja vinsten är jag väldigt glad över. gå in på tjejens blogg som hade tävlingen, länk finns i inlägget.. hon har olika tävlingar varje dag tills julafton :)

    stor kram sara

    SvaraRadera