måndag 22 december 2008

Superenkla kakor a´ la Ola & en utmaning...

Nu är det snart julafton...
















Det här fina huset och tomten, har Julia ärvt efter min farmor (jag är avis, hade velat ha det själv, så jag har utsett mig själv till förmyndare, tills Julia blir 18 år *fniss*

Victor stog och tittade på huset i går, och frågade "bodde Jesus där inne?"
Så gulligt, han trodde det var krubban....

Nu är vi klara med förberedelserna till jul, då släkten kommer hit. Börjar bli orolig att vi missat nå´t :)
Kändes lite konstigt i söndags, när vi insåg att vi faktiskt är klara -
Så vi bakade lite till....

Prova detta, jag lovar - underbart gott!
















Mandelmassa kakor a´la Ola
Blanda i saffran med ca 300 gram mandelmassa. Rulla till små bollar som man lägger på en plåt, och sen plattar till.
Klara på 8 minuter i 200 graders ugn.

Som lök på laxen (låter ju äckigt i ett kakrecept), doppade Ola valnötter i smält choklad, som han la uppepå.
Han kan han, min kock!

Vi gjorde Fudge också. Enligt Lailas recept.
















Ikväll ska vi gå ut och äta middag med några kompisar - blir italienskt = gott!

Fick ju en utmaning av Annashusidingtuna i förra veckan, här kommer svaren:

8 favoritprogram
- Äntligen Hemma
- Nytt läge
- Oskyldigt dömd
- Efterlyst
- Parlamentet
- Medium
- Leilas Jul
- Bonde söker fru

8 saker jag ser fram emot
- Julen
- Umgås med min jullediga familj i 2 veckor
- Vår resa till Thailand
- Sommarlov, och vara hos mamma&pappa i stugan utanför Trosa
- Vårens första Pelargoner
- Plantera hallonbuskar i trädgården
- Köpa en kanin till barnen (i vår)
- En mysig middag med Ola

8 saker jag gjorde igår
- Städade
- Åt god middag hos familjen Thun - taco´s
- Bakade
- Spelade dataspel med Julia
- Läste spökboken med Victor
- Svor när jag körde bil...
- Vek 1 kubik tvätt (mycket var det i alla fall)
- Planterade nya hyacinter

8 favoritrestauranger
- Pinsamt, men vi är så himla sällan ute och äter, tur att sambon är kock!
- El caminetto
- Grill, mest för den balla inredningen
- Villa Källhagen
- Vår lokala Thai krog, i centrum
- Il Postino


Go´kväll på er kompisar!

3 kommentarer:

  1. Vi kanske får skicka Victor på intro kurs till Jesus hos Göran...ses i övermorgon! Kram SysterY

    SvaraRadera
  2. hej jessica!! god jul på dig.. vad smaskigt ni bakat :)

    jag köpte peter jöbacks nya julskiva idag, har ju den gamla versionen, och denna var minst lika bra.. han är sååå bra :)

    ha en underbar jul!

    stor kram sara

    SvaraRadera
  3. Jag önskar dig och dina Kära en riktigt fröjdefull och God Jul!
    Kram Maud

    SvaraRadera