torsdag 4 december 2008

Visst blir man nostalgisk till jul

För mig hör Jul och nostalgi ihop. Jag tänker på hur julen var när jag var liten, och den känslan och myset som var. Det vill jag att mina barn också ska känna.
Mamma pysslade och pyntade och så fick vi tomtebrev (som mamma och pappa skrev med felstavade ord och med vänster hand). Dom breven skrattar vi gott åt ännu. Åh vad det var spännande, kunde nästan inte sova ifall nissarna skulle komma med ett brev under natten.
























Tog fram den här ljusstaken idag, den har min farfar gjort. Den är gjord i ett träslag som heter ene tror jag. Fick den för många år sen och tyckte väl inte det var så himla kul då, men nu är jag jätteglad för den. För att fiffa till den lite la jag lite murgröna runt (är nöjd med min lilla uppfinning - en liten vattenbehållare under ljuset i mitten).

Farfar hade sin lilla snickeboa i källaren där han täljde och gjorde fina grejor. Tror han tyckte det var ganska lugnt och skönt där nere, så kunde farmor fixa å dona bäst hon ville i köket...

























Den här fina korgen har han också gjort, den har vi ved i. Vi kallar den saidkorg, men när jag googlade det hittade jag inget som hette så...
Farfar kom ifrån Gotland, möjligt att det är ett Gotländskt ord.

Särskilt till Jul är det extra kul att ta fram saker/pryttel som man har minnen till, även saker som man andra tider på året inte skulle ta fram, för att de inte "passar in" eller har fel färg. Ska visa ett par saker till som jag tar fram till Jul, men det får bli en annan dag!

Vad har ni för speciella minnes-saker ni tar fram till Jul?

God natt med er!

4 kommentarer:

  1. hejhej :) vilken fin blogg du har :) jag känner också att min barn( när vi får några) ska få känna det där mysiga och varma man själv kände som barn, så nu är vi mitt i att skapa egna traditioner.. så nästa jul kanske vi har en liten, eller iaf en på väg :)

    julegrisen är både söt och prisvärd, och den passade så bra till mina klappar :)

    fina saker din farfar gjort, alltid kul med saker som har en historia :)

    stor kram sara

    SvaraRadera
  2. Va fint din farfar har snickrat.
    Jag håller med dig om att julen måste få vara nostalgisk, nästan så att allt ska stå på samma ställe som det gjorde förra året, samtidigt som det gärna får tillkomma fler grejer som gör julen ännu mysigare hela tiden.
    Ja, nu är ju inte alla så jultokiga som jag men du förstår kanske hurjag menar.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Så himla fin korg! Har heller aldrig hört ordet!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  4. Hej Jessica!
    Vad fint du gjort med ljusstaken :)
    Då kom jag ju på att jag glömt att ta fram min svärfars snickrade ljusstake... Den har jag faktiskt målat vit :S
    Han hade oxå snickarvekstad :)


    Ha en mysig andra advent!
    Kram Hanna

    SvaraRadera