söndag 14 december 2008

åh det är jul



Har inte tagit mig tid att blogga på flera dagar. "De´e mycke´nu", som uppfinnaren sa i Lorry.
Antar att ni också haft en del fix, trix och lussefika denna vecka!
Jag var ju med Julias klass på Skansen i tisdags, det var jättekul.
På vägen hem gick vi förbi NK´s julskyltning. (perfekt, då kunde jag bocka av det i min "skulle-vilja-göra-innan-jul-lista" :). Tyckte inte den var så vidare julig, lite för plastig och grälliga färger (om man nu får gnälla lite)

Resten av veckan har varit föräldrafika på skolan - med tillhörande bakning, lussefika på dagis, jullunch, julklappsinköp, storstädning, bakning och sen måste man ju jobba också...
Igår hade vi glöggmingel här hemma för ett gäng kompisar. Det var så mysigt och jag fick årets första riktiga "åh det är jul"-känsla.

Jag är inte speciellt bra på matlagning men bakning känns mer som min grej! Har en devis och det är "allt som Leila bakar är gott". (Ni vet underbara TV4Leila)
Gjorde därför hennes Saffransskorpor och Rocky Road.
Ola gjorde ett par olika pannacotta, med saffran och en med kanel/kardemumma. Såå gott! Hade min pepparkaksbearnaise (se inlägg den 23/11) m. pepparkakor och sen blev det lite köpegodis.
Tror ingen gick hungrig härifrån, snarare socker-chockade.... ;)





















Avslutade dagen med en liten julmiddag med Familjen Thun - våra bästiga vänner/grannar.

Nu är det dags för nytt godis bonanza - hos min kära systeryster och hennes man.
Viktklubb - släng er i väggen :)

ska återkomma med svaren på min utmaning som jag fick av Annashusidingtuna. F´låt att jag inte svarat tidigare!

Imorgon är det dags för en annan mysig tradition - återkommer imorgon med bilder!

Hej på er,

11 kommentarer:

  1. Nej man hinner inte blogga så mycket nu! Vet inte hur man skall hinna med allt! Provade också Leilas bakverk i fredags. Rocky Road gjorde jag förra julen. Vet inte om det berodde på dem men gick upp 4 kg förra julen. Men är det jul så är det. Riktigt läckra bilder du tagit. Nu blir jag hungrig och sugen igen!
    Ha en mysig vecka!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  2. Inte bra på att laga mat? Vilka delikatesser du har dukat upp och vilken jättefin gran, så julmysigt! Hjälp, 10 dagar kvar står det i din blogg-redan!? Många julhäslningar till dig!!! Mari.

    SvaraRadera
  3. ...menar alltså att jag tror du kan laga mat om du kan detta! Men jag vet, jag är sämre på att baka än att laga mat, tur vi alla är olika: )

    SvaraRadera
  4. Nämen gumman inte ska du känna att du ska behöva säga förlåt heller!!
    Alla har väl extra mycket så här innan jul, det är ingen bråska med utmaningen, ta det när du känner att du har tiden istället.
    Allt såg så gott ut som du dukat upp!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt julhem du har.

    Ja kanske rent av tar dig på orden, angående guidningen i Trosa. Min sambo är inte riktigt lika road som jag av såna där små utflykter. Han satt mest i bilen men jag lät honom köra i alla fall så han var nog ganska nöjd ändå. :)

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram mia

    SvaraRadera
  6. Uj,uj så mycket smask du hade där på bordet:) I like!

    Det är inte sååå kallt på bilden. Ca -7 grader var det, men lite kallare på natten dock. Tyvärr visade vädret på TV att det kan bli nollgradigt på onsdag..uuhuuäääh..då kommer det kanske inte vara så fint på jul ändå:(
    Susanne

    SvaraRadera
  7. mums va gott!!! de där rocky road måste ja nog göra!

    å din gran va ju jättemysig!

    ha de gott! å tack för din kommentar!

    kram!

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Tack för att jag får vara med på din favoritblogg lista! Du tillhör absolut en av mina också. Det är alltid så trevligt hos dig.

    Jag kan inte se Leilas tvprogram, skulle vara så mysigt. Det du gjort ser så smarrigt ut, ska kolla i kokboken om något är med. Jag bakar jum också hellre än lagar mat!

    Ha en bra julstress vecka nu, hoppas du hinner njuta lite. Och så håller jag tummarna för att du vinner nattskjortan!

    Varmaste kramarna
    Karin

    SvaraRadera
  9. Mmm det såg gott ut det där.
    Vilken fin gran ni har!
    Jag ska visa våran sen. Den blev lite mer åt det ... ja.. hemtrevligt-pyntat-av-barnen temat i år.
    Än så länge, hehe! Ska nog styla om den när de sover! ;)
    Kram Jeanette

    SvaraRadera
  10. vilka juliga bilder :) jätte fin gran å blir inte lite sugen på allt gott du visade :P
    ha de fint
    kram nadja

    SvaraRadera
  11. hello hello :) ja man får hoppas att tomten har en blogg, eller iaf infiltratörer som går in o snokar åt honom :) hihi..

    jag har alltid en årlig glöggkväll för jobbarkompisarna, och detta år är det dags på torsdag :) allt är färdigt förutom att jag ska göra lite mer peppisar,en sats knäck till (jag åt upp de jag redan gjort) och en sats ischoklad :) himla mysigt.. brukar vara startskottet för julen :)

    fin gran ni har, riktigt mysig :)

    stor kram sara

    SvaraRadera